Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Uusien autojen ensirekisteröinnit ovat jääneet selvästi viime vuodesta

03.06.2019

Tiedote. Julkaistu: 03.06.2019, 11:12
Autoalan Tiedotuskeskus

– Hybridiautojen kysyntä on vakaassa kasvussa 

Toukokuussa ensirekisteröitiin 10 884 henkilöautoa, mikä on 12,8 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden toukokuussa. Uusia henkilöautoja on alkuvuoden aikana rekisteröity 49 734. Määrä on 14,2 prosenttia viime vuoden tammi-toukokuuta pienempi.

EU-maissa ensirekisteröintien määrä jäi tammi-huhtikuussa 2,6 prosenttia viime vuodesta. Suomessa uuden auton hankintaa jarruttaa tällä hetkellä eniten poliittinen spekulointi eri käyttövoimien mahdollisista kannusteista ja kielloista sekä liikenteen verotuksen tulevaisuuden muutossuunnista. Uusien autojen myynnin väheneminen hidastaa entisestään autokannan uudistumista ja kiihdyttää käytettyjen autojen maahantuontia, jonka on tänä vuonna arvioitu kasvavan ennätyslukemiin.

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin toukokuussa 1 327, joka on 16,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden huhtikuun aikana. Pakettiautoja on ensimmäisen vuosineljänneksen aikana ensirekisteröity 6 625. Määrä on 8,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. 

Toukokuussa ensirekisteröitiin 427 kuorma-autoa. Määrä on 11,5 prosenttia viime vuoden toukokuuta suurempi. Alkuvuoden aikana kuorma-autoja on ensirekisteröity 1 772, joka on 4,7 prosenttia viime vuoden alkukuukausia enemmän. Suuria yli 16 tonnin kuorma-autoja on ensirekisteröity 1 277, joka on 2,4 prosenttia viime vuoden alkua vähemmän. Kevyiden kuorma-autojen kysyntä jatkaa edelleen kasvuaan. Alle 6 tonnin kuorma-autoja on alkuvuonna ensirekisteröity 373, joka on 38,7 prosenttia viime vuoden alkua enemmän.

Uusia linja-autoja rekisteröitiin toukokuussa yhteensä 23. Linja-autoja on alkuvuoden aikana ensirekisteröity 123, joka on 20,6 prosenttia viime vuoden alkua vähemmän.

Tutkimusten mukaan ladattavia hybridiautoja ladataan aktiivisesti 

Suomessa autokannan sähköistyminen näkyy tällä hetkellä eniten hybridien yleistymisessä ensirekisteröinneissä. Tammi-huhtikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 4,5 prosenttia oli ladattavia hybridejä, kun täyssähköautojen osuus jäi 1,7 prosenttiin. Muiden hybridien, joissa ei ole ulkoista latausta, osuus oli noin 13 prosenttia.

Ladattavien hybridien kulutus- ja päästöarvot ovat viime aikoina nousseet esille päästöjen vähentämistä koskevien toimenpiteiden priorisoinnissa. Autojen lataamisen on erityisesti työsuhdekäytössä epäilty olevan satunnaista. Tutkimukset eivät vahvista mielikuvaa autoaan laiskasti lataavasta hybridiautoilijasta. Tutkimusten perusteella lataushybrideillä ajetuista kilometreistä keskimäärin puolet ajetaan sähköenergialla. Ladattavat hybridit valikoituvat yleensä ympäristötietoisille käyttäjille. Kotitalouksilla lataamista motivoivat lisäksi sähkömoottorin pienet käyttökustannukset, mutta myös työsuhdekäytössä lataamiseen kannustavat taloudellisuus ja pienemmät ympäristövaikutukset. Lataamisen yleisyydestä kertoo autoedun tyypin valinta – noin 80 prosenttia työsuhdekäytössä olevista lataushybrideistä on käyttöetuautoja, kun vastaava osuus polttomoottoriautoilla on noin 25 prosenttia.

Lataushybridien akkukapasiteetti on viime vuosina kasvanut ja toimintasäde sähköllä kasvaa lähivuosina merkittävästi. Uusimpien lataushybridimallien toimintasäde sähköllä on usein jo yli 50 kilometriä, joka riittää monilla kotitalouksilla pääosaan päivittäisistä matkoista.

Monet yritykset seuraavat säännöllisesti työsuhdeautojensa energiankulutusta ja ohjaavat työsuhdeauton käyttäjiä aktiiviseen auton lataamiseen. Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon alentaminen nopeuttaisi selvästi autokannan sähköistymistä. Lisäksi työnantajien työntekijöilleen tarjoamien latauspisteiden verokohtelua tulisi selkeyttää siten, että kotilatauspisteen hankinta sisällytettäisiin työsuhdeauton luontoisetuarvoon vastaavalla tavalla kuin muut autoon hankittavat varusteet ja tarvikkeet. Verotuskäytännön muuttaminen olisi kustannustehokkain toimenpide asuntojen latauspisteverkoston laajentamiseksi.

Lisätietoja

Toukokuun ensirekisteröintitilastot

Tammi-huhtikuun ensirekisteröinnit EU-maissa

Lisätietoja lataushybridien kulutuksesta ja sähköenergialla ajosta

Hybridiautojen ensirekisteröintitilastoja

 

toimitusjohtaja Pekka Rissa, Autoalan Keskusliitto ry, puh. 0500 417 300, pekka.rissa@akl.fi

toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry, puh. 040 729 4513, tero.kallio@autotuojat.fi

 

Autoalan Tiedotuskeskus on autoalan suurimpien toimialajärjestöjen palvelu- ja informaatiokeskus, jonka tehtävänä on tuottaa tietoa tieliikenteestä sekä autokaupan, autoteollisuuden, korjaamojen, katsastuksen ja autokierrätyksen toimialoilta. Tiedotuskeskuksen omistavat Autoalan Keskusliitto ja Autotuojat ja -teollisuus ry.

Twitter Facebook LinkedIn Pinterest Addthis

11.10.2019Turboahdin tarjous Nissan: Nissan Qashqai 2.0 dCi Teho: 127kw / 173hv turboahdin OE No: 774833-5002S / 8200673417D - Takuu 36 kuukautta
11.10.2019Turboahdin tarjous BMW: Tehdasuusi Garrett BMW 550 i (F10 / F11) 220kw / 299hv kunnostettu turboahdin OE No: 821613-5004S / 11657590598 - Takuu 36 kuukautta
11.10.2019Turboahdin tarjous Audi: Audi A6 2,7 T (C5) vasen ja oikea 169kw / 230hv turboahdin OE No: 53039880016 / 078145701S - Takuu 36 kuukautta
18.09.2019TARJOUS! Mitsubishi Lancer EVO 9 206kw / 280hv turboahdin OE No: 49378-01580 / 1515A054 - 699 eur!!
02.09.2019STT-Info: SUOMESSA KEHITETYT GGTURBO-UUSIOTURBOAHTIMET EDUSTAVAT ALANSA HUIPPUA
03.06.2019Uusien autojen ensirekisteröinnit ovat jääneet selvästi viime vuodesta
16.05.2019Autoala kysyi ? kansa vastasi
19.04.2019 15:50V-Tech Center Helsinki ja Loviisa avattu 20.5.2019 - Autojen optimointi